Müze ve örenyerleri satış alanları ve ticari faaliyetlerin yönetimi, yürütülmesi, geliştirilmesi, ürün ve hizmet tedarik projesinin amacı nedir?
Müze ve örenyerlerimiz sahip oldukları eser zenginliği ile dünya çapında rakipsiz bir konumdadır. Bu kültürel çekim noktalarımızda ziyaretçi hizmetlerinin bu zenginlikle doğru orantılı olarak geliştirilmesi amacıyla 2009 yılında “Müze ve Örenyerleri Satış Alanları ve Ticari Faaliyetlerin Yönetimi, Yürütülmesi, Geliştirilmesi, Ürün ve Hizmet Tedariki Projesi” uygulamaya konulmuştur. Bu projenin öncelikli hedefleri arasında kamu-özel sektör işbirliği ile çağdaş müzecilik anlayışına yaraşır, yüksek temsil gücüne sahip satış alanları, ürün ve hizmetler oluşturmak suretiyle ziyaret tecrübesini zenginleştirmek, yaygın ve nitelikli kültürel iletişim sağlamak ve ziyaretçilere müze ve ören yeri ile markalanmış çağdaş ve geleneksel tasarımlar ile eser kopyaları sunmak konuları yer almaktadır. Bu uygulama kapsamında Ocak 2011 itibariyle 38 müze ve ören yerimizde 42 satış mağazası ve 28 kafeterya ziyaretçilerimize hizmet vermeye başlamıştır. Sürdürülen çalışmalarla geleneksel ve çağdaş ulusal kimlik özelliklerimizi yansıtan, ülke tanıtımını ve kültürel iletişimi öncelikle hedefleyen, niteliği ve sanatsal değeri yüksek ürünler geliştirilmesi, üretiminin sağlanması, tanıtım ve satışının yapıldığı bir sistemin tüm müze ve örenyerlerimizde yaygınlaştırılması hedeflenmektedir. Müze ve ören yeri markalı hediyelik ve anı ürünleri arasında replikalar önemli bir yer tutmaktadır. Müzelerimizde bulunan eserlerin kopyalarının yapılması mevzuatla düzenlenen bir konudur. Buna karşın, bu alanda ülkemizde mevcut uygulamaların büyük bölümü arzu edilen niteliklerin çok uzağındadır ve piyasada satılan ürünlerin büyük bölümü denetimsiz ve niteliksiz ürünlerden oluşmaktadır. Yukarıda sözü edilen proje sayesinde, replika ürünler konusunda pazara örnek olacak standartlar oluşturarak müze satış mağazalarımızda Bakanlığımız denetiminde üretilen sertifikalı ürünler tüketiciye sunulmaktadır.